Geplaatst op Geef een reactie

Hans De Keyser: ‘Ik heb ondervonden hoe alles werkt, nu is het tijd om die kennis over te dragen aan de volgende generaties’

“Als student van de opleiding tot praktijkleerkracht volg ik avondlessen. Die zijn van 19 tot 22 uur ’s avonds. Daar moet je zin in hebben. Ik moet eerlijk zijn: ik heb daar zin in. Elke keer als ik naar daar ga, hoe moe ik ook ben. Ik kan me daar wakker houden, omdat het echt interessant is en ik het allemaal wil leren. 

Ik had niet verwacht dat het zoveel leerstof zou zijn. Ze hebben hun best gedaan om het zo beperkt mogelijk te houden, maar het is echt wel veel. Dat is begrijpelijk. Het moet zo perfect mogelijk overgebracht worden naar de studenten. Dan kan je het niet te gemakkelijk maken. Hier zijn de cursussen ideaal op voorzien. Lees meer

Geplaatst op Geef een reactie

Internationalisering @home of naar het buitenland met het postgraduaat International Teacher

De Engelstalige opleiding International Teacher werd vorig jaar opgericht in de lerarenopleiding van Thomas More Mechelen en focust zich op studenten die graag in een internationale context willen werken. Dat kan zowel op een internationale school in België als in het buitenland. Het postgraduaat heeft lesmomenten op dinsdagavond en zaterdag en stages in het eerste en tweede semester. De éénjarige opleiding van 60 studiepunten trekt zowel buitenlandse als Belgische studenten aan. Kim Op de beeck is programma manager. 

Kim Op de beeck: “We richten ons vooral op gediplomeerde leerkrachten. Al werken ook veel internationale scholen in multidisciplinaire teams samen met psychologen en logopedisten bijvoorbeeld. Kandidaten dienen eerst een motivatiebrief en cv op te sturen en dan organiseren we een online Skype-gesprek. Op basis daarvan leg ik de profielen voor aan de directieteams van onze stagescholen en horen ze of ze aan de opleiding mogen starten.” Lees meer

Geplaatst op Geef een reactie

Postgraduaten voor zorgleerkrachten

Vanaf dit jaar biedt de lerarenopleiding Mechelen en Antwerpen enkele nieuwe postgraduaten rond zorg aan. We zijn al jaren gekend voor onze banaba zorgverbreding en remediërend leren. Waarom starten we dan nog met postgraduaten? De vraag kwam vanuit het onderwijs zelf, van leerkrachten en zorgleerkrachten die zich willen specialiseren in zorg op kind- en klasniveau. Daarin ligt dan meteen het verschil met de banaba. Ook daar zetten we, net als in de postgraduaten in op zorg op kind- en klasniveau.  Maar daarnaast gaan we ook kijken hoe we deze zorg op schoolniveau kunnen implementeren. Liesbeth Sterkens is coördinator van de één jaar durende opleidingen die vooral plaatsvinden op zaterdag en dinsdagavond. Ze licht toe. 

Leercoach secundair onderwijs

“Voor de opleiding leercoach focussen we op drie zaken. Allereerst op het verwerven van inzicht in het leerproces, we zoeken uit hoe mensen leren. Leercoaches ondersteunen leerlingen die moeilijkheden hebben met leren. Dat gebeurt over de jaren heen en kan op verschillende manieren: individueel of in groepsverband. Ook het coachende aspect is hierin belangrijk. Een leercoach ondersteunt ook andere leerkrachten om in hun lessen het leren leren meer in te bedden.  Lees meer

Geplaatst op Geef een reactie

Nieuwe generatie leerkrachten staat klaar

De Verkorte Educatieve Bacheloropleiding kwam bijeen voor het jury-examen van het vak Innovator. Met dit vak willen we ervoor zorgen dat de leerkrachten van de toekomst als echte innovators in het werkveld kunnen stappen. Want leerkracht zijn is veel meer dan lesgeven alleen. Het is steeds inspelen op de vernieuwende elementen die vanuit onderzoek en maatschappelijke ontwikkelingen in het onderwijs landen. 

Kwalitatieve stagebegeleiding en stagebeoordeling

Kathleen Rottey ging in haar onderzoeksvraag in op de vraag hoe je op een kwalitatieve wijze aan stagebegeleiding kan doen. Na diepgaand onderzoek rond stagebegeleiding, kwam ze tot een checklist voor kwaliteitsvolle stagebegeleiding en feedback:  Lees meer

Geplaatst op Geef een reactie

8 meest gestelde vragen over DUeL-traject

1. Waar staat DUeL voor?

DUeL staat voor duaal en procesgericht leren binnen de bacheloropleidingen tot leerkracht kleuteronderwijs en leerkacht lager onderwijs. Met duaal leren bedoelen we dat je het leren op de hogeschool combineert met het leren op de werkplek.  De hogeschool en de werkplekschool slaan de handen in elkaar om jou als startende leerkracht, die nog niet over het geschikte diploma beschikt, op te leiden, te ondersteunen en te begeleiden. 

Procesgericht leren betekent dat we jou als student laten leren in de praktijk. Opgedane leerstof ga je effectief uitproberen en oefenen binnen de eigen klas- en schoolcontext.  Lees meer

Geplaatst op Geef een reactie

Het vak geschiedenis de goesting geven die het verdient

Samenwerkingtussen Thomas More Mechelen Antwerpen en PXL zet in op bereiken nieuwe eindtermen geschiedenis voor de eerste graad secundair

De lerarenopleidingen van Thomas More en PXL doen samen praktijkonderzoek naar de overgang lager-secundair onderwijs en hoe leerkrachten in de eerste graad het historisch bewustzijn bij hun leerlingen kunnenversterken. Een unieke samenwerking met als doel zoveel mogelijk leerlingen de nieuwe eindtermen geschiedenis (nu historisch bewustzijn) te laten halen.  Lees meer

Geplaatst op Geef een reactie

Hoe maak je je school veilig én warm?

Inge Nuyens is CEO bij Dox, een bedrijf dat interieurconcepten ontwikkelt van A tot Z voor scholen, bedrijven en zelfstandigen. Ze vertaalt de visie van de school in de inrichting van een fysieke ruimte. Tijdens de corona-crisis helpt ze scholen maar wat graag om een veilige omgeving te creëren die ook de noden van het kind en de leerkrachten niet uit het oog verliest. Inge vertelt ons hoe je dat als school het beste aanpakt. 

Scholen ontlasten

Inge Nuyens: “We willen de scholen volledig ontlasten op het vlak van inrichting naar aanleiding van de maatregelen, zodat ze zich volledig kunnen focussen op de pedagogie. Daarom schreven we een gratis handleiding ‘Veilig je klas herschikken’ uit voor scholen waar ze in deze periode mee aan de slag kunnen.” Lees meer

Geplaatst op Geef een reactie

De wereld door een andere bril

Word leerkracht Nederlands voor anderstaligen

Ben je leerkracht en wil je je graag verdiepen in de didactiek Nederlands aan anderstaligen? Heb je interesse voor OKAN-onderwijs (Onthaalklas voor Anderstalige nieuwkomers) en NT2-Onderwijs (Nederlands als tweede taal)? Dan kan je het postgraduaat Nederlands voor Anderstaligen volgen, een opleiding van 21 studiepunten. 

Ingrid Van Vossel is coördinator en docent van deze opleiding en geeft ook zelf les, Engels en Nederlands aan anderstaligen. We vragen haar wat deze opleiding concreet inhoudt.  Lees meer

Geplaatst op Geef een reactie

Hoe ist? – Zorg dragen voor studenten én elkaar in tijden van corona

Tine Van Houtven is docente Nederlands en coaching op de lerarenopleiding lager onderwijs bij Thomas More. Momenteel werkt ze van thuis uit om de studenten zo goed mogelijk les te blijven geven en ook voor andere zaken bij te staan. Met twee kinderen van 7 en bijna 9 jaar oud, loopt dat soms wat chaotischer dan ze zou willen. 

“Mijn dochter Stans van bijna 9 is erg zelfstandig. Ze zet ons allen aan tot structuur en een vlotte start van de dag. Zo smeert ze ’s ochtends zelfs al haar boterhammen voor ’s middags en neemt ze die samen met haar thermos mee naar haar kamer (lacht). Onze zoon Mon is dan weer helemaal anders, hij heeft wat meer sturing nodig. In de voormiddag zetten we eerst de kinderen in gang om daarna zelf aan de slag te gaan. Er komen regelmatig hulpvragen van hen binnen, dus werken gebeurt fragmentarisch. In de namiddag zitten de kinderen in onze grote tuin of spelen ze samen binnen en kunnen wij wat langer en beter doorwerken. Thuiswerken gebeurt hier trouwens tussen de Lego en de poppen op de zolderkamer.” Lees meer

Geplaatst op Geef een reactie

Word leerkracht Islamitische Godsdienst

Wanneer je al leraar bent, kan je in één jaar het traject Bijzondere Leermeester Islamitische Godsdienst (46 studiepunten) volgen en behaal je zo een extra lesbevoegdheid. Dat kan in dagtraject in Mechelen of in avond-afstandstraject in Antwerpen. Ben je nog geen leraar, maar heb je wel een bachelordiploma op zak? Ook dan kan je leerkracht Islamitische Godsdienst worden. Meer informatie over welke trajecten je dan kan volgen, vind je hier.

Mohamed El Fadili is lector Islamitische godsdienst in Thomas More Antwerpen en Mechelen. Hij geeft de meeste inhoudelijke vakken van de opleiding, zoals onder andere ‘inleiding tot de koranwetenschappen’, ‘geschiedenis en cultuur’ en ‘het leven van Mohamed’. Wij spraken met de gepassioneerde lector over de inhoud van de opleiding en de kansen erna. Lees meer